
בימים אלו, בהם עולם הישיבות עוסק ברישום ל”זמן אלול” הבא עלינו לטובה, עולה שוב שאלת הקבלה לישיבות והתלבטותם של ראשי הישיבות והבחורים. בתיעוד שנחשף, משיב מרן שר התורה, הגאון רבי חיים קניבסקי זצוק”ל, לשאלה נוקבת: האם מותר לראש ישיבה לסרב לקבל בחור שנחשב ל”תם” בחור טוב וירא שמיים, אך לא מהרמה הלימודית הגבוהה ביותר?
במהלך הדיון בשאלה, ניסה השואל להבין האם לראש ישיבה יש סמכות לדחות בחור „טוב” משיקולים של רצון להחזיק בכותל המזרח רק את „הבחורים המצוינים”.
תשובתו הנחרצת של שר התורה: מרן זצ”ל השיב כי הגם שישנם מקרים מסוימים שבהם הדבר מותר, הרי ש”בדרך כלל זה לא טוב”, והוסיף כי על ראשי הישיבות להשתדל לקבל את הבחורים המבקשים את קרבת התורה.
מי באמת מצליח? השאלה הגדולה ביותר העומדת לפתחם של הבחורים וההורים היא מיהו זה שצפוי להצליח בתורה. בתשובתו, העניק מרן שר התורה את המפתח האמיתי להצלחה „אי אפשר לדעת מי שיצליח. מי שילמד כמו שצריך הוא יצליח.”
דבריו אלו של מרן מהווים חיזוק עצום לכל אותם בחורים המתלבטים ומחפשים את מקומם. במקום להישען על כישורים מולדים או על „סטטוס” של ישיבה כזו או אחרת, המדד היחיד להצלחה בעולם התורה הוא ההתמדה והיגיעה: „מי שילמד כמו שצריך הוא יצליח”.
התיעוד המאלף מציב מראה מול עולם הרישום, ומזכיר כי הישיבה אינה רק מקום למצוינים, אלא בית גידול לכל מי שחפץ להקדיש את חייו ללימוד התורה, כאשר בסופו של יום, ההתמדה האישית היא זו שקובעת את גורלו ועתידו של הבחור.































